Filharmonia Śląska - W gorącym rytmie

Liczba osób, które wezmą udział w tym wydarzeniu: 1
Zaloguj się, aby dołączyć do wydarzenia

W gorącym rytmie

Wakacyjne filharmoniczne granie nie ma letniego kalibru, jeśli zauważymy, że już pierwszej lipcowej niedzieli pojawią się na estardzie Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary takie tuzy swych instrumentów, jak akordeonista Marek Andrysek i gitarzysta Marek Nosal. Solista i kameralista Marek Andrysek znakomicie gra muzykę zarówno baroku, jak i współczesną. Laureat kilkunastu konkursów, triumfował w Klingenthal i Bardolino. Koncertował w większości krajów europejskich, a także w Chinach i w USA, gdzie nadano mu tytuł Honorowego Obywatela Miasta Pensacola. Marek Nosal jest laureatem konkursów gitarowych: w Zamościu (1988), Warszawie (1989), Krakowie (1990) i Tychach (1990). Zdobył również II nagrodę na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozycji na Gitarę Klasyczną za utwór Recytatyw i Aria (2001). Dokonał prawykonań utworów polskich kompozytorów, m.in. trzech koncertów na gitarę i orkiestrę: Edwarda Bogusławskiego, Aleksandra Lasonia i Aleksandra Nowaka.
Pierwsze tegoroczne wakacyjne muzykowanie wypełni muzyka Saúla Cosentino i Astora Piazzolli. Pierwszy twierdzi, że został kompozytorem w dniu, w którym usłyszawszy jego Barroco tango, Astor Piazzolla uznał, że jest OK, i nie ma w nim już nic do poprawienia. To było w 1970 roku. 20 lat później Saúl Cosentino zdobył I nagrodę w kompozytorskim konkursie ogłoszonym na stulecie urodzin wielkiego argentyńskiego śpiewaka Carlosa Gardela. W 1995 roku na konkursie SADAIC na utwór kameralny pierwszą nagrodę zdobyła jego Suita atípica. W wakacyjnym nastroju powiedzmy też, że Saúl Cosentino był też przez 26 lat... pilotem Aerolineas Argentinas. Na emeryturę przeszedł w 1990 r., będąc kapitanem Boeinga 707...
Nazwisko Astora Piazzolli stało się znane na całym świecie za sprawą kwartetu Kronos, tego samego, dla którego komponował nasz Henryk Mikołaj Górecki. Cudowne dziecko bandeonu – guzikowego akordeonu używanego przez zespoły tanga w Argentynie, Urugwaju i Brazylii, Astor Piazzolla stał się najsłynniejszym propagatorem tego instrumentu. Klasyczne wykształcenie u A. Ginnastery i N. Boulanger, która zachęcała go do komponowania tang, dało mu umiejetności techniczne, niezbędne do eksperymentów z tradycyjna formą i instrumentacja tanga. Wprowadził więc do niego m.in. dysonanse, fugi i elementy jazzu. Liderzy zespołów tamtego okresu uznali je za obrazoburcze. Ojczyzna tanga zaakceptowała Astora Piazzollę dopiero, gdy okrył się sławą międzynarodową. Skomponował około 750 dzieł, w tym dwie filmowe ścieżki dźwiękowe – Tangos: the Exile of Gardel (1985) i Sur (1987).

5 lipca 2015, niedziela godz. 17.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
W gorącym rytmie
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Marek Andrysek – akordeon
Marek Nosal – gitara klasyczna
Program:
Saúl Cosentino – Suita atípica
Astor Piazzolla – Double concerto na akordeon, gitarę i smyczki
Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas