Klub Filmowy Ambasada - "eXistenZ"

Film
Konferencja/ kongres/ debata
19.08.2014 / 18:30
Bilet ulgowy - 8 zł
Bilet normalny - 10 zł
ul. Sokolska 66
Katowice
Kontakt DKF Ambasada
Kasa Kino Kosmos
tel 32 258 05 08
Liczba osób, które wezmą udział w tym wydarzeniu: 0
Zaloguj się, aby dołączyć do wydarzenia

Klub Filmowy Ambasada to projekt Polskiego Forum Edukacji Europejskiej we współpracy z Kinem Kosmos Centrum Sztuki Filmowej, Instytucją Filmową Silesia Film oraz Kołem Naukowym Filmoznawców UŚ Kinotok. Każde spotkanie to nie tylko odpowiednio wyselekcjonowany film, prelekcja, ale przede wszystkim żywiołowa dyskusja po zakończeniu seansu.

W sierpniu będzie można zobaczyć film "eXistenZ" w reżyserii Davida Cronenberga.

Prelekcję i dyskusję poprowadzi Wojtek Sitek, filmoznawca, doktorant UŚ i członek Koła Naukowego "Kinotok", który o filmie pisze tak:

"Nieodległa przyszłość. Status kluczowego wynalazku branży rozrywkowej zyskują gry transmitowane bezpośrednio do układu nerwowego użytkownika. Przełomowym momentem staje się premiera nowatorskiego oprogramowania, stworzonego przez korporację Antenna Research. Publiczną prezentację nowej konsoli oraz dedykowanej jej gryeXistenZ przerywa nieudany zamach na konstruktorkę i pomysłodawczynię przedsięwzięcia (Jennifer Jason Leigh). Celem odkrycia motywacji niedoszłego zabójcy i autora makabrycznego manifestu „śmierć Allegrze Geller”, projektantka i jej ochroniarz (Jude Law) zmuszeni są do eksploracji mrocznego środowiska VR.

W duchu Gibsonowskiej idei cyberprzestrzeni oraz Baudrillardowskiej hiperrzeczywistości, David Cronenberg kreśli portret schizofrenicznego świata, w którym triadę konsola-interfejs-ekran zastępują organiczne panele kontrolne, aktywujące stan pełnej wirtualności. Witajcie w eXistenZ, środowisku symulacyjnym, które fizycznie nie istniejąc, wywołuje bardzo realne odczucia zmysłowe. Gra nie polega już wyłącznie na katartycznej identyfikacji z tym co widzialne. Zanurzenie w sztucznie wygenerowanym świecie wymaga wejścia w rolę zaprojektowanych postaci i przystania na ryzyko utraty własnej osobowości.

„Existenz” to wyrażająca lęki współczesności zapowiedź symulacyjnej przyszłości, w której jednostka zakwestionuje własne jestestwo. Funkcjonujący w stanie wirtualnej narkolepsji użytkownicy eXistenZ zadają sobie pytanie: „czy wciąż jesteśmy w grze?”. Być może dziś, jako obserwatorzy ekspansji wirtualnej rzeczywistości, strategii immersyjnych i wzmożonego interakcjonizmu powinniśmy zadać sobie pytanie: „czy wciąż jesteśmy w rzeczywistości?”.