Klub Filmowy Ambasada - "Godzilla: Król Potworów"

Film
Konferencja/ kongres/ debata
15.07.2014 / 18:30
Bilet ulgowy - 8 zł
Bilet normalny - 10 zł
ul. Sokolska 66
Katowice
Kontakt DKF Ambasada
Kasa Kino Kosmos
tel 32 258 05 08
Liczba osób, które wezmą udział w tym wydarzeniu: 0
Zaloguj się, aby dołączyć do wydarzenia

Klub Filmowy Ambasada to projekt Polskiego Forum Edukacji Europejskiej we współpracy z Kinem Kosmos Centrum Sztuki Filmowej, Instytucją Filmową Silesia Film oraz Kołem Naukowym Filmoznawców UŚ Kinotok. Każde spotkanie to nie tylko odpowiednio wyselekcjonowany film, prelekcja, ale przede wszystkim żywiołowa dyskusja po zakończeniu seansu.

W lipcu będzie można zobaczyć film "Godzilla: Król Potworów" (reż. Ishirô Honda, 1954)

Prelekcję i dyskusję poprowadzi Bartek Kłoda-Staniecko (doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, na którym zajmuje się kwestią tożsamości cyborga), który o filmie pisze tak:

"Jest rok 1954. Japonia podnosi się po traumatycznych, dewastujących fizycznie i moralnie efektach działania „Little Boy'a” i „Fat Mana” - bomb atomowych zrzuconych 6 sierpnia 1945 roku na Hiroszimę i Nagasaki. Naród odbudowuje się, ale wciąż pamięta horror sprzed niecałej dekady. Pamięć ta uzewnętrznia się w sztuce, nie tylko w formie rzeźb i pomników, ale także w literaturze, komiksie i filmie. Wtedy to, 43-letni Ishirō Honda tworzy jeden z najbardziej znanych
i odciskających znaczące piętno w (pop)kulturze obrazów w historii kina. „Godzilla”, monstrualnych rozmiarów potwór zrodzony w wyniku eksperymentów z bronią jądrową staje się metaforyczną przestrogą dla ludzi przed ich bezrefleksyjnym igraniem z siłami natury. Mimo, iż „Godzilla: Król potworów” nie jest pierwszym filmem z gatunku „kaijū -eiga” (z japońskiego: „kaijū” – w luźnym tłumaczeniu „dziwna bestia”; ”eiga” - film, czyli filmy z potworami w roli głównej), to właśnie jaszczuropodobne monstrum Hondy zawładnęło wyobraźnią widzów nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie, jednocześnie dając początek jednej z najdłuższych serii w historii kina science-fiction, a także podnosząc, kojarzony dotąd głównie z niezbyt wymagającą rozrywką dla młodzieży, nurt „monster movies” do rangi sztuki zadającej pytania dotyczące człowieczeństwa a także zmuszającej widza do namysłu, refleksji w trakcie seansu jak i po nim".