Spektakle konkursowe: „Skąpiec"

Liczba osób, które wezmą udział w tym wydarzeniu: 0
Zaloguj się, aby dołączyć do wydarzenia

Co łączy Jana Klatę, Krzysztofa Warlikowskiego, Grzegorza Jarzynę, Michała Zadarę, Maję Kleczewską i Katowice? Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje, który od 1998 roku odbywa się w stolicy województwa śląskiego i nie tylko.

Człowiekiem, który wymyślił trzynaście lat temu koncepcję festiwalu innego niż wszystkie, którego głównymi bohaterami będą młodzi, debiutujący kilka lub kilkanaście lat wcześniej twórcy współczesnego polskiego teatru, jest Jacek Sieradzki. Interpretacje skupiają uwagę widza na trudnej sztuce inscenizacji tekstów: od Szekspira po Levina, zapraszając rok rocznie tych, których spojrzenie na teatr zmieniło i wciąż zmienia oblicze scen polskich i europejskich, by stanęli do walki o dedykowany pamięci Konrada Swinarskiego Laur.

Dzięki Interpretacjom śląska publiczność mogła zobaczyć arcydzieła mistrzów polskiego teatru, by wspomnieć choćby „Oczyszczonych” Warlikowskiego, „Sprawę Dantona” Klaty, czy spektakl „Woyzeck” Kleczewskiej.

W roku 2009 Jury nie przyznało Lauru Konrada, co wzbudziło sporo emocji, jednak głosy krytyczne nie mogły przetrwać w zderzeniu z wciąż żywą, niezwykle inspirującą formułą spotkań śląskiej publiczności z tym, co w młodym teatrze polskim najlepsze. (mc)
__________________________________________________________________________________________

Główną osią Festiwalu są spektakle konkursowe. Wybranych zostało pięć spektakli, które powalczą o Laur Konrada. Wśród nich:

Michał Buszewicz na motywach dramatu Moliera
„Skąpiec”
reż. Ewelina Marciniak/Teatr Polski w Bydgoszczy

Molierowski „Skąpiec” oprócz niepodważalnych walorów komedii, posiada również bardzo silny potencjał dramatyczny. Tytułowego bohatera – Harpagona, oprócz zachłanności, charakteryzują również inne negatywne cechy, które wpływają na relacje z dziećmi. Młodym kochankom nie wystarcza już tylko chęć posiadania i wydawania kapitału. Zadłużenie finansowe, emocjonalne, brak odpowiedzialności, żarłoczność i seksualność – wszystkie te aspekty wymykają się spod kontroli i stają się gestem buntu wobec racjonalnej postawy Harpagona. Ten świat domaga się uporządkowania.Tekst Moliera to podstawa do analizy czynników takich, jak szeroko pojęte posiadanie, transakcje, pragnienia, zadłużenia, czy zachłanność. Nie odbiera to jednak szansy zmierzenia się z gatunkiem komediowym.

Ze względu na występującą nagość spektakl przeznaczony jest dla widzów dorosłych.

(źródło: www.festiwal-interpretacje.pl)