ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI - Traktat o obrazie

Sztuki wizualne
12.04.2014 / 10:00
13.04.2014 / 10:00
14.04.2014 / 10:00
15.04.2014 / 10:00
16.04.2014 / 10:00
17.04.2014 / 10:00
18.04.2014 / 10:00
19.04.2014 / 10:00
20.04.2014 / 10:00
21.04.2014 / 10:00
22.04.2014 / 10:00
23.04.2014 / 10:00
24.04.2014 / 10:00
25.04.2014 / 10:00
26.04.2014 / 10:00
27.04.2014 / 10:00
28.04.2014 / 10:00
29.04.2014 / 10:00
30.04.2014 / 10:00
01.05.2014 / 10:00
02.05.2014 / 10:00
03.05.2014 / 10:00
04.05.2014 / 10:00
05.05.2014 / 10:00
06.05.2014 / 10:00
07.05.2014 / 10:00
08.05.2014 / 10:00
09.05.2014 / 10:00
10.05.2014 / 10:00
11.05.2014 / 10:00
normalny - 6 zł
ulgowy - 3 zł
niedziele i święta - 1 zł
środy - bezpłatny
ul. 3 Maja 11
Bielsko-Biała
Galeria Bielska BWA
tel +48 33 812 58 61
fax +48 33 812 41 19
Liczba osób, które wezmą udział w tym wydarzeniu: 0
Zaloguj się, aby dołączyć do wydarzenia

wtorek, 15 kwietnia: godz. 16.00 – spotkanie autorskie; godz. 19.00 – wernisaż

Wystawa prezentująca twórczość Zbigniewa Rybczyńskiego – wybitnego reżysera, operatora filmowego, autora eksperymentalnych filmów animowanych, prac wideo i wideoklipów, nowatora w dziedzinie techniki filmowej. Artysta znany jest przede wszystkim jako twórca „Tanga”, nagrodzonego w 1983 roku Oskarem za najlepszy krótkometrażowy film animowany. Był to pierwszy Oskar dla polskiej produkcji filmowej. To niejedyny film Rybczyńskiego cieszący się uznaniem i nagradzany na światowych festiwalach. Artysta otrzymywał nagrody za filmy zrealizowane w technikach komputerowych, m.in. nagrodę Emmy i Prix Italia za „Orkiestrę” czy The Golden Gate Award za „Kafkę”. Obsypany nagrodami był także teledysk jego autorstwa pt. „Imagine” (1986) do muzyki Johna Lennona.

– „Całą twórczość artysty przenika imperatyw dotarcia poprzez sztukę do realizmu odpowiadającego współczesnym możliwościom technicznym i aspiracjom duchowym epoki. Rybczyński wykorzystuje film i media elektroniczne do stworzenia obrazów niepozostawających wyłącznie na powierzchni wyglądów, ale wnikających w wewnętrzną prawdę, konieczną nie tylko dla przedstawiania, ale i dla zrozumienia świata. Dąży do swobodnego kształtowania form, oddających syntezy i wizje, które wychodząc od rejestracji rzeczywistości, uwalniane są od naskórkowego realizmu w procesie łączącym wyobraźnię i kreatywne użycie technologii” – mówi Piotr Krajewski.

Zbigniew Rybczyński w swoim „Traktacie o obrazie” tak pisał o eksperymentowaniu z obrazem: – „Tworząc filmy odkrywałem bariery techniczne uniemożliwiające realizację moich zamysłów i wizji artystycznych. To spowodowało, że zająłem się rozwiązywaniem fundamentalnych problemów obrazu. W ramach tej aktywności badałem i analizowałem naturę obrazu, eksperymentowałem z jego strukturami, a także konstruowałem narzędzia do rejestracji i generowania obrazu. Stałem się zatem, z konieczności, eksperymentatorem, badaczem, inżynierem i programistą”.

– Wystawa „Traktat o obrazie” jest niezwykłym zbiorem dokumentów pokazujących drogę artysty do końcowego rezultatu, jakim jest film. Zawiera szkice, rysunki, wykresy, zapis pomysłów i rozwiązań technicznych, prace bardziej naukowca niż artysty. Zbigniew Rybczyński porównywany jest nie bez racji do Leonarda da Vinci, który był wynalazcą, rozwiązywał problemy i stawiał sobie zadania, o których wcześniej nikt nawet nie pomyślał.
Wystawa zawiera kilkaset prac na papierze oraz cztery wielkoformatowe prace malarskie, a także projekcję słynnych filmów artysty, w tym kultowego „Tanga”. Wystawa „Traktat o obrazie”, przygotowana przez Centrum Sztuki WRO, której kuratorem był Piotr Krajewski, jest depozytem Art Stations Foundation. Była prezentowana w ADK (Agentur der Künstler) w Berlinie, ZKM (Zentrum für Kunst) w Karlsruhe, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, a na przełomie 2013/2014 roku, w nieco zmienionym kształcie, w galerii Atlas Sztuki w Łodzi – mówi Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.

Zbigniew Rybczyński urodził się w 1949 roku w Łodzi. Jest absolwentem wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Debiutował w Se-ma-forze w 1973 roku filmem „Plamuz” . Był to jeden z pierwszych w Polsce animowanych teledysków muzycznych ze Zbigniewem Namysłowskim w roli głównej. Artysta jest autorem wielu oryginalnych rozwiązań w sferze obrazu elektronicznego. Technika łączenia wielowarstwowych obrazów (image compositing) zyskała amerykańskie patenty techniczne. Z emigracji powrócił do Polski w 2009 roku. W latach 2009–2013, tworzył wrocławskie Centrum Technologii Audiowizualnych.